Känsloanpassade pass – Hur jag väljer träningsform efter dagsform

Om du googlar på träningsmotivation eller träningsupplägg kommer du få en massa trevliga tips om SMART:a mål, variation, mätningar och anmälningar till lopp. (Om du inte har turen att hamna här!) Funkar säkert för många. (Och kan bli farligt för vissa.)
Själv är jag väldigt målstyrd och strukturerad och sifferkär – i alla avseende utom just när det kommer till träning.

Eftersom jag tjatat om min träningsfilosofi tidigare och eftersom ni redan vet att Fun is the new fit,  så går vi direkt på det konkreta (eller kanske abstrakta?) –  Så här väljer jag vad jag ska träna:

Om jag är…

  • …uppe i varv med många nödvändiga tankar som flyger: SPINNING
    (kräver ingen ytterligare tankeverksamhet och omvandlar effektivt uppvarvningen till skön svett)
  • …uppe i varv med många ovälkomna tankar som flyger: BODYSTEP el BODYATTACK
    (explosivt, konditionskrävande och koordinationskrävande – inte en chans att man orkar tänka på något onödigt samtidigt)
  • …irriterad och energisk: BODYCOMBAT
    (slår sönder aggressioner på bästa, energikrävande sätt)
  • …låg och trött på ett melankoliskt sätt: SH’BAM
    (lugnare, men med koordination som inte lämnar utrymme för några deppiga tankar – samtidigt som det är omöjligt att inte bli glad av dans!)
  • …låg och trött på ett analytiskt sätt: SPINNING
    (det är bara att låta fötterna gå, samtidigt som jag har 30-60 min på mig att älta klart)
  • …i behov av stimulans och variation (med högt flås): BODYSTEP
    (varje låt är en ny koordination, samtidigt som konditionen och benen får jobba)
  • …i behov av stimulans och variation (med lite lägre flås): BODYPUMP
    (varje låt är en ny koordination, samtidigt som musklerna och hjärtat får jobba)
  • …glad och/eller barnslig: BODYCOMBAT
    (leka loss genom att låtsas slå på osynliga fiender är skitkul om man är humör!)
  • …sugen på att ha ett längre samtal med någon (företrädelsevis min 10-åring): LÅNGPROMENAD

Och slutligen om jag…

  • …verkligen tänker att jag ska träna och vill känna mig ”duktig”: CXWORX, BOOTYEXPRESS, FUNCTIONAL MOVES
    (fokuserade, styrke- och tekniktunga pass där man verkligen tänker på att man tränar)
  • …inte har lust med något överhuvudtaget eller bara är för deppig: STANNA HEMMA (gärna med ett par barn bredvid i soffan)

Jag vet med andra ord aldrig när jag vaknar en morgon vad jag kommer träna samma dag/kväll. Och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt: Humöret varierar lika bra som vilket välgenomtänkt träningsupplägg som helst.

Att jag sedan inte blir den starkaste eller mest uthålliga personen på gymmet är helt okej. Det är liksom tanken. Eller känslan:

2014-04-20 11.01.59

För än så länge har jag aldrig lämnat ett träningspass annat än STRÅLANDE LYCKLIG

Dela inlägget:

One Comment

  1. Pingback: Vad hände med "torsdag"? Om dagarnas träningsprefix | Liselotte Melander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *