Vad hände med ”torsdag”? Om dagarnas träningsprefix

Efter min senaste spinningsklass råkade jag hamna bredvid två tjejer som diskuterade sin träningsvecka.
Jag brukar ju ha vilodag på onsdagar, men nu blev det lördag också”, sa den ena.
Erkänn att du får ångest då?” sa den andra, som om det vore det mest självklara i världen.
Ja!” svarade den första, lika naturligt och med eftertryck.

Jag avlägsnade mig snabbt, ledsen och berörd. Jag har själv aldrig, som jag tidigare nämnt känt av den där träningsdjävulen, men man måste vara blind för att inte se hur många som drabbas och hur hårt den slår. De två tjejerna jag hörde såg friska och krya ut, men bar  uppenbarligen på en mental känsla ingen borde bära.

För mig personligen har ångest nästan alltid varit kopplat till förlust av kontroll (eller tvärtom: att kontroll används för att hålla ångesten borta). När jag tänkte på det fastnade jag vid det där ordet tjejen använt: ”vilodag”. För er som inte rör er i träningsvärlden, läser träningsbloggar eller tittar på fitspo kan jag meddela att det är ett vedertaget begrepp. Veckodagarna heter där inte längre måndag, tisdag, onsdag: nej, istället rör det sig om arm day, leg day eller rest day. Med andra ord: man tränar armar, man tränar ben, man vilar. Väldigt planerat, kontrollerat – och ångestfritt. Så länge inte veckan ändras förstås: Tänk om det blir två dagar med armträning i rad? Eller en extra vilodag? Ja, tänk om man faktiskt har ett liv utöver träningen och man storhandlade (armträning!) på måndagen, lyfte vikter på tisdagen (för att man kände för det) och sedan hade ett föräldramöte/en kompisdejt/en extra trött dag på onsdagen (fast vilodagen skulle vara på torsdag!)…?legday

Jag gillar fortfarande (och friskt) att planera saker och kunna kontrollera min tillvaro. Men jag är också en tvåbarnsmamma, sambo och känslomänniska, med flexibelt och oregelbundet jobb. När jag jobbade i ingenjörsbranschen döpte vi dagarna efter vecka och nummer i ordningen (måndag vecka 22 = w22.1). Numera kallar jag dem måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag.  Och väljer träning (eller vila!) efter dagsform. Utan ångest.

keep-calm-it-s-thursday-today

Dela inlägget:

3 Comments

  1. Pingback: Den heliga hetsen - Att våga ifrågasätta en folkhälso(?)rörelse | Liselotte Melander

  2. Pingback: Att leva som "nykter" anorektiker | Liselotte Melander

  3. Pingback: Rutiner - en räddning eller något att vara rädd för? | Liselotte Melander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *