Förutfattade meningar

reklam

Sånt här gör mig trött.  Alla har förutfattade meningar om saker de inte vet tillräckligt om, saker de inte själva direkt har erfarit. Alla vuxna, alltså. För vi över dem på våra barn, de som saknar erfarenheter helt – och därmed omöjligt kan ha några förutfattade meningar om något alls – skapas både självuppfyllande profetior och fördomar.

Barn gillar inte fisk.
Matte är svårt.
Idrott är lika med lagsport.
Tjocka människor är lata.
Anorexi drabbar duktiga flickor.
Matproblematik beror på föräldrarna
o.s.v.

Och då har jag alltså INTE rört vid genus-grejen. Sånt gör mig inte trött – sånt gör mig utmattad. Men läs för all del Bob Hanssons krönika om föräldraskap (om du lyckats missa den). Och sluta ring mig när ungarna blir sjuka på förskolan/har tid hos tandläkaren/behöver nya kläder/är hungriga.

Ge barnen lax istället, det är en favoriträtt.

Läs också: Att bli kallad ”för tjock” som barn leder till övervikt 10 år senare

p.s. Ja, jag är medveten om att reklamvärlden har större problem än harmlösa bilder som den ovan. Men i alla fall. d.s.

Dela inlägget:

4 Comments

    1. Väldigt! Och jag lyckas helt säkert inte alla gånger. Ibland rycker man till när barnen säger något ”fördomsfullt”… eftersom man inser att orden kommer direkt från en själv… (Då är det bara att backa, förklara och erkänna att man själv uttryckt sig kantigt… och hoppas att den förklaringen fastnar bättre än det kantiga!)

  1. Pingback: Campus-liv och camping-liv (TBT) | Liselotte Melander

  2. Pingback: Stötta istället för att störa sig på - varför är det så svårt? | Liselotte Melander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *