Smart senator – om osmarta dietprodukter

Claire McCaskil

Kvinnan ovan heter Claire McCaskill. Jag vet inte mer om henne än vad jag läst i en artikel, men det räcker; Kolla in den bistra minen. Framför sig har McCaskill, som är senator med ansvar för konsumentsäkerhet,  en tv-doktor som i sitt program promotar dietprodukter. Till honom säger hon saker som:

I don’t get why you need to say this stuff because you know it’s not true?

I am concerned that you are melding medical advice, news, and entertainment in a way that harms consumers.

Why don’t you use your show to promote what actually has been proven to help people lose weight — careful eating and exercise?

Läs hans försvar (eller icke-försvar) i artikeln, om du orkar. Men fokusera ännu hellre på de punkter den amerikanska handelskammaren satt upp för annonser man bör vara stark skeptisk inför. Lovar företaget att deras produkt…

  • Ger en viktminskning på 1 kg eller mer/vecka i en månad eller mer, utan att man äter mindre eller tränar mer
  • Ger en stor viktminskning oavsett hur mycket konsumenten äter
  • Ger en permanent lägre vikt även efter att konsumenten slutat använda produkten
  • På ett säkert sätt göra så att konsumenten tappar mer än 1,5 kg/vecka i mer än 4 veckor
  • Ger en stor viktminskning till alla som använder den
  • Ger en stor viktminskning genom att man bär den på kroppen eller gnuggar den mot huden

… så tro inte på ett ord de säger. (Och köp för guds skull inte skiten!)

Läs också Johannas text om mirakelprodukter – och hur vi ska undvika att bli lurade av dem!
(som dessutom länkar till de europeiska reglerna som vi har att förhålla oss till, delvis tack vare den här donnan)

 

Dela inlägget:

One Comment

  1. Det är läskigt. Dr. Oz är ju jättestor i USA och har självaste Oprah bakom sig. Jag skulle vilja se vilka affärsavtal som ligger bakom allt fjäskande. Bra att det finns politiker som verkligen engagerar sig och kämpar emot.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *