Hög puls eller hög puls? Om träning & stress

Det är lite mycket just nu, som min pappa brukar säga (året om, sedan så länge jag kan minnas. Supervalår, supersoligt, super.. – smutsigt. Dygnen har känts lite för korta för att hinna jobba, njuta av vädret och sköta hushållet. Samtidigt som jag vill träna som vanligt.

Som i tisdags, då jag gick på en favoritspinning. Mycket intervaller, mycket pepp, mycket puls. Bara det att jag insåg att pulsen gick ned när jag satte mig på cykeln. Den hade skenat hela dagen fram till min avsatta träningstimme. Jag var andfådd innan jag ens började.

Sedan var det skönt att träna. Men mest för att få stänga av – låta kroppen stressa på det där positiva sättet. Mest för de rent psykiska effekterna, alltså. För någon träningseffekt att tala om blev det nog inte.

Mer om det tycker jag du ska läsa hos bloggen med det passande Återhämtnings-namnet:

Återhämtningsbloggen: Om stress och träningsresultat

(Läs resten också, Johanna är duktig på det där med balans och dess betydelse i livet!)

Men eftersom detta är ett inlägg på min blogg får jag själv försöka komma med något smart också, så här får ni min sammanfattning:

Träning är en bra metod för att minska stress. Fast inte om du redan stressat upp dig.
(Träna på att inte stressa upp dig istället.)

Vet garanterat att pulsen kommer sjunka så snart jag kommer hit...
Tack lillasyster för veckans Insta-flöde: sänka-pulsen-träning av bästa kvalitet!

Trevlig helg på er!
(Jag tar en lång variant.)

Dela inlägget:

3 Comments

  1. Pingback: Semester 2014 (TBT) | Liselotte Howard

  2. Pingback: Träning och Trötthet | Liselotte Howard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *