Nya modeller för modeller

Det vore synd att påstå att det sker en revolution på området ”skönhetsideal i modevärlden” (för det har det påståtts lite för många gånger utan att ”170+ cm, smal och symmetriska drag” försvunnit från toppen av näringskedjan…) – däremot kan vi kanske, kanske ana en försiktig liten evoultion..?

Några saker jag noterat:

1) Konton som Healthy is the new skinny och Natural Models är poppis på Instagram – eftersom de visar kvinnor i andra former och storlekar  (företrädesvis större, ska dock påpekas) än ditt vanliga modemagasin. Ofta kämpar dessa organisationer inte bara för att få synas på samma villkor som ”vanliga” modeller, utan också för att exponera de ensidiga – och ibland skadliga – idealen.

2) Äldre kvinnor får synas i skönhetsannonser (om än med mina reservationer kring hur gamla de egentligen ser ut) – en modellkarriär behöver alltså inte ta slut efter 25. Dessutom har de erfarna kvinnorna ofta en mer avkopplad inställning till sitt utseende och överlever (om än eventuellt via misstag..?) att synas oretuscherade.

3) Is what you do that defines you – säger Lindex nya kampanj, för att visa på att modeller inte bara ska vara snygga, utan också agera förebilder. De har därmed valt ut (redan superkända) modeller, som arbetar aktivt med välgörenhet, och hashtaggat dem #superrolemodels. Mest ett reklamgrepp, kan tyckas, men hey… det gör ju inget om de stora summor vissa kvinnor tjänar för att de passar in i något skönhetsideal går till bra grejer också…? Och orden de valt är fina!

4) På tal om förebilder så vågade en modig designer välja Role Models – not Runway Models, på den prestigefyllda modeveckan i New York: affärskvinnor, skribenter, kvinnliga ledare och andra ”icke-kändisar” fick visa upp hennes kläder. Förra året lät designer, Carrie Hammer, den första rullstolsbundna kvinnan delta på catwalken – och i år deltog den första tjejen med Downs Syndrom som modell, med repliken ”Many women have many sides of their personality. This dress fits mine.” Fint sätt att se på kläder, eller hur?

5) Inte mode-modeller per se, men en Atlas of Beauty, innehållande kvinnor från världens alla hörn – det är fotografen Mihaela Norocs bidrag till en mer diversifierad bild av vad skönhet är och hur en kvinna kan se ut. Underbara bilder, som berättar mycket mer än vad kvinnornas utseende förmedlar. Kanske fler hudfärger, hårfärger, ögonstorlekar och ansiktsformer kan börja ses som ”ideala” om sådana här foton spreds även i modevärlden…?

directory-281478_1280

Dela inlägget:

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *