Vill du skriva friskt och fritt…?

Jag har som bekant bidragit med en och annan artikel till Frisk & Fri:s medlemstidning Insikt – något som känns både som ett hedersuppdrag, och – för någon som mig, ett rent nöje. Jag älskar att göra research på valt ämne, intervjua intressanta människor (och ALLA människor har något som är intressant) och sedan få leka loss med ord!

Samtidigt förpliktigar skrivande i denna form givetvis: Frisk och Fri förespråkar ansvarsfull pressrapportering överlag, och måste givetvis leva upp till denna än mer i sin egen tidning – riktad till många ätstörnings-drabbade och nyfriska, samt oroliga (och ibland uppgivna) närstående. Som tur är har tidningen en alldeles utmärkt redaktör i Nike Linn Säfwenberg, som förbättrar både språk och ton med säker hand. Jag är mycket väl medveten om att jag inte är utbildad (eller ens särskild erfaren) som skribent, och har kanske inte alltid haft tillräckligt tydliga tankar bakom mina utkast – men har alltid varit nöjd med mina alster i färdig form, tack vare Nike. Och – nästan ännu viktigare – jag har alltid vetat att det varit texter som inte triggar eller på annat sätt utsätter sjuka för onödigt obehag.

Gillar du kanske också att skriva? Har du saker att säga i ämnen som rör psykisk ohälsa, mat, kropp och identitet eller kanske om livet som ätstörningsdrabbad eller tidigare ätstörningsdrabbad? Eller kan du tänka dig att lära dig mer om ämnena, intervjua andra människor eller skriva recensioner av böcker eller rapportera kring ny forskning? Vill du helt enkelt bidra till ett gott syfte och veta att du gör något betydelsefullt för andra? Då tycker jag att du ska kolla in Nikes efterlysning:

Har du en artikelidé, ett boktips, en krönika eller dikt att bidra med? Vill du dela med dig av vad som hjälpt dig att bli frisk och fri, eller hur du hanterar att vara närstående? Svara då på detta mejl så fort som möjligt.  

Några hållpunkter för teckenantal är 
3 sidor: Max 9000  
2 sidor: ca 5000
För kortare texter på 1/2-1 sidor gäller mellan 1500 och 4500 tecken. Samtliga exempel inkluderaar blanksteg.
 
Ovanstående ramar är bra att ha med sig redan då du skickar in en idéskiss eller ett utkast avsett för kommande nummer. Bilder behöver i samtliga fall vara högupplösta, dvs minst 300 dpi. Det innebär att mobilbilder tyvärr inte funkar i tryck. Satsytan för omslaget är B 203 mm H 189 mm, och de nedersta 73 mm behöver vara sk ”negative space” (närapå blankt utrymme utan störande motiv för att kunna rymma läsbar text och logga). 
Vill du illustrera, fota, göra collage eller något annat? Hör av dig så ger jag mer information och underlag.
Vi är också i stort behov av fler annonsörer. Känner du någon som vill annonsera i Insikt är du välkommen att kontakta stefanie.nold@friskfri.se med kontaktuppgifter, frågor eller uppslag.
 
Vi kommer fortsätta uppmärksamma allt engagemang som finns hos er med korta ”vinjetter” om de som medverkar, i anslutning till artiklar och bilder. Det handlar om några rader som presenterar personen och på vilket sätt hen är engagerad i föreningen. Hur/om Frisk & Fri (tidigare ABK) stöttat en i de fall man har egen erfarenhet av ätstörning, och något om varför man medverkar i Insikt/är engagerad i föreningen. Ge mig några rader som jag kan använda som underlag, eller kom med förslag på en egen kort vinjett. Om du medverkade i något tidigare nummer av Insikt kan du välja att ha kvar samma vinjett, eller ändra till en ny.
Allt material redigeras och beslut om publicering avgörs från fall till fall. Om ditt bidrag blir publicerat kan det också publiceras digitalt. Detta godkänner du i och med din medverkan i Insikt.

 

Föredrar du det lite friare formatet (utan teckenbegränsningar) och producerar hellre texter för webben? Vi på Livskick är också alltid intresserade av att utöka vår redaktion med både gästskribenter och de som vill komma med regelbundna bidrag! Precis som Insikt följer vi en antagen policy för ämnen och redigering – och precis som Insikt sker all medverkan på ideell basis. Det vi kan erbjuda är delning av just dina ord till världen – och en härlig känsla av att göra gott! (vilket faktiskt är hälsosamt! 🙂 )

 

Vill du veta mer? Maila mig på liselotte@livskick.nu.
skriv för oss
Dela inlägget:

One Comment

  1. Pingback: Tisdagstips: Om hälsosam träning | Liselotte Howard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *