Återhämtningsbloggen utmanar: Återhämtningslista

Allas vår återhämtningsbloggare Johanna må vara proffset – men när hon lägger upp en återhämtningslista är jag inte den som bangar (jag har ju läst den här artikeln 😉 ).

VAD ÄR VIKTIGAST MED DIN ÅTERHÄMTNING?

Att jag faktiskt tänker på det som återhämtning. Jag vet att jag ofta skriver om hur vardagen stressar och hur mycket som ska fixas – och då framgår sällan att jag faktiskt har rätt många stunder i veckan då jag mest sitter framför datorn och pillar, har egentid i träningssalen eller ligger och läser. Grejen är bara att jag inte tänker på det som återhämtning – och därför inte heller utnyttjar det som det. Tankarna drar iväg på måsten, mailboxen öppnas lite då och då, jag pressar ett kapitel till i boken istället för att sova o.s.v. Så viktigast för min återhämtning (oavsett form) är att jag bestämmer mig för att det är återhämtning!

VAR NÅGONSTANS FÅR DU BÄST ÅTERHÄMTNING?

Stugan! Måste jag välja en enskild plats är sommarstugan i Dalarna given. När jag kommer dit går pulsen ner automatiskt. Det är en tydlig fysisk (och psykisk) förändring som jag upplever varje gång, rent pavlovskt. (Så har jag också haft detta som mysställe sedan jag var bara några veckor, och det har alltid varit en plats avsedd just för återhämtning, och glädje <3 ). Överhuvudtaget är jag nog bäst på att varva ner när jag åker hemifrån. Jag trivs verkligen hemmavid, men eftersom hemmet också är en plats för både arbete och hushållsfix är det svårare att nå de bästa lugn-nivåerna här. Och för att vara hemmakär är jag samtidigt någon som har lätt för att vara hemifrån och har aldrig upplevt hemlängtan, så länge omständigheterna är rätt (eg: att jag inte behöver bo med andra än min familj eller under stökiga förhållanden).

HUR VET DU ATT/NÄR DU BEHÖVER ÅTERHÄMTNING?

Enkelt: Jag börjar städa – in absurdum. Jag har sedan jag var liten alltid gillat att ha ren och städat omkring mig, och ofta är städning (och dess resultat) en lugnande, nästan terapeutisk aktivitet för mig. MEN: när jag börjar gnugga köksbänken gång nummer 3 och får för mig att alla speglar i huset nog bör putsas (trots att vi borde ha gått till skolan för 5 minuter sedan) – då vet jag. Ofta kan jag numera göra en snabb mental check: ”Hey! Nu har det varit lite mycket, va…?” och sedan lämna speglarna ifred (alternativt, ”tillåta mig” att fixa det, men notera att jag måste coola ner de närmsta dagarna). Det låter helt sjukligt när jag skriver ner det, men alltså… man får välja sina strider: när jag höll på att tillfriskna från min ätstörning städade jag konstant. Då var det helt galet, visst… men samtidigt: betydligt bättre än att svälta. Och idag kan jag ju som sagt utnyttja det som en ”kontrollpunkt”.
(En mer extrem grej, som jag upplevt främst under situationer under uppenbar, stress – typ när mannen fick åka till akuten regelbundet eller under valåret – är när jag kör ett spinningpass och upplever att pulsen går NER. Då vet jag också att det är dags att stressa ner…)

VAD BRUKAR DU GÖRA FÖR ATT ÅTERHÄMTA DIG?

Sömn borde ju vara det uppenbara, men jag tycker det är svårt att säga: ”Oj, nu måste jag vila, jag går och somnar” – då blir sömnen lätt ytterligare en stressfaktor. Då är det lättare att göra saker jag tycker om: läsa, promenera i en skog, träna (det sistnämnda beror så klart på vilken typ av stress jag utsatts för/hur kroppen mår).

VEM ÄR DIN BÄSTA ÅTERHÄMTNINGSKOMPIS?

Måste så klart vara någon jag är trygg med; mao. någon ur min familj. Min man kan lugna ner mig med bra resonemang om jag är stressad över något på en mer tankemässig nivå. Handlar det mer om stress över rent praktiska eller fysiska ting kan han dock provocera med sin egen förmåga att bara ”stänga av” och koppla av. Liten är än så länge bra som myskompis – dock enbart de 3 sekunder hon kan vara still, vilket blir konstigt för mig som verkligen kan köra lättje-spåret och soffhänga. Så måste jag välja blir det nog Stor: hon är mest lik mig i sin återhämtningstil; hon fixar i ordning det som måste fixa, men sen kan hon tagga ner och vara kolugn långa stunder.

VILKA ÄR DINA BÄSTA ÅTERHÄMTNINGSTIPS?

  • Känn dig själv och vet hur just du fungerar; fysiskt och mentalt
  • Variera återhämtningsform (ibland behöver kroppen sömn, ibland behöver huvudet distraherande utmaningar, ibland behöver benen röra på sig, ibland behöver blicken vila på en blank sjö o.s.v.)
  • Byt miljö då och då
  • Läs bra böcker (detta tips gäller för i princip allt i livet, f.ö.)

återhämtning

(Bildcred: Johanna)

Dela inlägget:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *