Att vara snäll

Organisationen jag arbetar i genomgår för närvarande en stort, långsiktigt förändringsarbete. Som alltid (nej, det är inte första arbetsplatsen jag har där detta händer) innebär detta workshops och seminarium på vanliga organisationsteman som ledarskap, struktur och feedback. Viktiga grejer, visst. Men det som fastnat främst i mitt medvetandet är ett helt annat ledord, som vår främsta förändringsagent  – en kvinna med lång erfarenhet från både chefs- och politikerbranschen – påminner oss om så snart vi träffas. Hon säger att vi ska vara SNÄLLA.

Så viktigt. Men på något sätt också så svårt.
Jag vet inte om det bara är jag, men jag upplever att just snällhet är en egenskap vi ofta förbiser – hos oss själva och hos andra – idag. Det snackas yttrandefrihet och konstruktiv kritik hit och dit, överallt – men sällan inkluderas poängen att de här sakerna faktiskt kan – och bör – kombineras med snällhet.

Jag har själv haft flera aha-upplevelser på temat på senaste tiden. Som när jag satt i en diskussionsgrupp med några överordnade och snackade ”feedback” och erkände att jag ibland kan tycka att dessa personer överdriver, eller är onödiga, i sitt sätt att tacka mig när jag har utfört mina arbetsuppgifter. Sedan insåg jag att det handlar ju faktiskt inte främst om feedback – det handlar om snällhet. Och att snällhet föder goda spiraler: jag blir gladare, svarar gladare, och – ska erkännas – går alltid ”the extra mile” för dem som är trevliga tillbaka, trots att mitt jobb går ut på att ge service (och det därmed bara borde vara självklart att jag levererar sådan).

Eller som när min man och jag mött ännu en läkare, ännu en sjuksköterska eller ännu en sjukvårdsbyråkrat och mått dåligt efteråt; oftast har det inte handlat om beskeden de gett, resultatet vi fått ut av mötet eller någon liknande yttre faktor. Det har handlat om att personerna vi mött inte har varit snälla. De har sagt sin mening, gjort sitt jobb (om än inte alltid…) – men helt missat att de haft människor framför sig. Och att människor behöver värme och vänlighet för att fungera, för att må bra.

Och ännu värre: i skolmiljön mina döttrar rör sig i. Det känns ibland som att varenda unge idag får med sig hemifrån att ”stå upp för sig själva” och ”ta för sig” och ”se sitt egenvärde” – till en grad där de missar alla som finns runtomkring dem – till den grad att snällhet förpassas till en litet hörn de nästan aldrig besöker. Jag tror (tyvärr) på intet vis att mina egna barn är bättre här – och det är det ju också svårt att vara, när den tuffa spiralen väl har startat. Det krävs mycket styrka att vara snäll mot den som inte är snäll mot en själv. Och den styrkan är svårt att bygga upp om man aldrig får möta medkänsla – varken från andra eller själv-diton (för tyvärr tror jag det här med att se sitt värde och stå upp för sin person oftare landar i strävan efter självförtroende, än i strävan för självkänsla – som ju är en förutsättning för självmedkänsla).

Snällhet är så klart ett flummigt ord, som kan innebära många olika saker för många olika individer. Ibland handlar snällhet om att ge den där konstruktiva kritiken, även om den är negativ. Ibland handlar snällhet om att vara professionell framför att vara personlig. Ibland handlar snällhet om att visa att man står upp för sig själv och därmed kanske inte ta lika stor hänsyn till andra. Ibland handlar snällhet om att backa, om att hålla tyst, om att inte agera alls. Och ibland handlar det bara om de där små, enkla, och vardagliga sakerna. Ett tack. En kram. En extra tanke en extra gång.

För snällhet för mig innebär mer än avsaknaden av elakhet – en tolkning vi ofta råkar hamna i ( t.ex. i debatten om näthat). Men att inte attackera är inte samma sak som att försvara, eller värna om värme.

Och det gör att snällhet ibland kostar på – eller känns energikrävande. Men jag vill innerligt tro att det i längden ger desto mer. Så jag vill försöka ”leda i förändring” med det nya ledordet. Och jag uppmanar er att göra detsamma:

VAR SNÄLLA (snälla).snällhet

Dela inlägget:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *